آنچه که درباره سوخت لیفتراک بهتر است بدانید !!!

آنچه که درباره انواع سوخت لیفتراک بهتر است بدانید !!؟

                                 مدت مطالعه : 14 دقیقه


سوخت گیری لیفتراک گازی

 

بطور کلی لیفتراک ماشینی است که با آن می توان بار را به سرعت و سادگی جابجا کرد این دستگاه یکی از ملزومات هرکارخانه و انبار می باشد به عبارتی هر جا که کارخانه یا انباری است حتما لیفتراک نیز در آنجا وجود دارد . لیفتراک ها در تناژ و ویژگی های مختلف وجود دارد و انتخاب سوخت لیفتراک ( قبل از خرید )  مناسب ، باعث می گردد مجموعه از هزینه های سرسام آور به دور باشد از این رو سعی شده در این مقاله اطلاعات کاملی راجع به نوع سوخت لیفتراک ها ارائه گردد و مطمعنا  برای خریدار و دارنده لیفتراک بسیار مفید می باشد.

 

 

 

چند نوع سوخت لیفتراک وجود دارد و کدام مناسب ماست؟

لیفتراک ها در حال حاضر از 5 نوع سیستم سوخت رسانی با نام های دیزلی ، برقی ، گازی ، دوگانه سوز ( گاز و بنزین ) و  بنزینی پشتیبانی می کنند . که هر کدام کارایی و ویژگی خاصی دارند و برای شرایط محیطی مربوط به خود مناسبند . بسیاری از دارندگان لیفتراک به صورت ندانسته اقدام به خرید لیفتراک نموده اند که با مشکلات عدیده ای روبرو شده اند .

توضیحات کاملی در مورد هر نوع سوخت ارائه می دهیم تا تشخیص این که چه نوع سوختی مناسب شماست برایتان آسان گردد ، همچنین می توانید از کارشناسان آنلاین ما نیز کمک بگیرید.

 

 

 

لیفتراک کوماتسو 7 تن

1 – لیفتراک گازوئیلی (دیزل ) :

سوخت دیزل پرقدرتترین یا بهتر است بگوییم پر انرژی ترین نوع سوخت است به عبارتی انرژی که از 1 لیتر آن آزاد می شود نسبت به دیگر سوخت ها بیشتر است .از این رو لیفتراک با ظرفیت های بیش از 5 تن باید دیزل باشد . البته ناگفته نماند به تازگی شرکت تویوتا توانسته لیفتراک برقی با ظرفیت 8 تن را نیز تولید کند که این موضوع جزء نادرترین تولیدات لیفتراک است

* ظرفیت ها :لیفتراک دیزل از 2 الی 70 تن وجود دارد .

* محیط کاری : لیفتراک دیزل برای شرایط محیطی باز (بدون سقف) بسیار مناسب است .به دلیل اینکه ماهیت سیستم دیزل دود زا است به صورت مداوم نمی توان با آن در محیط سربسته کارکرد .لیفتراک دیزل سالم معمولا در حالت سر گاز ( هنگام شتاب یا دور گرفتن موتور ) دود کمی که قابل دیدن است دارد ولی در حالت پرگاز ممتد دود ندارد . راه هایی برای تشخیص سلامت موتور نیز وجود دارد که در این بحث نمی گنجد.

 

گازوئیل لیفتراک

 

*سرویس و نگهداری موتور دیزل : موتور دیزل بسیار حساس به گرد و خاک است البته موتورهای با سوخت دیگر نیز حساس هستند اما به دلیل اینکه لیفتراک های دیزل معمولا در شرایط محیطی باز فعالیت می کنند و گرد و خاک بیشتری وجود دارد حساسیت برسی هواکش دو چندان می شود .

موتورهای دیزل به آب هم حساسند . حال این سوال به وجود می آید که آب کجاست و چرا ؟   از تعرق بخار آب در بدنه باک لیفتراک و نفوذ آن به سیستم سوخت رسانی مشکل پدیدار می شود البته فیلترهایی در مسیر گازوئیل وجود دارد که آب را جدا می کند . این خرابی درصورت سهل انگاری سرویس کار رخ می دهد .  پمپ انژکتور به دلیل این که بسیار دقیق ماشین کاری شده است به آب حساس است و باعث زنگ زدگی سوزن و در نهایت دود کردن دستگاه می شود .  بهتر است باک را همیشه پر نگهدارید .

* ایمنی : لیفتراک های دیزل در مکان هایی که امکان انتشار گاز آتش زا و همچنین بار اشتعال پذیر وجود دارد بسیار مناسب است  زیرا مانند گاز و بنزین مشتعل نمی شود .

 

لیفتراک برقی 2.5 تن تی سی ام

2 – لیفتراک با منبع انرژی برق:

لیفتراک برقی به دلایل مختلف خوب است بنده شخصا از کار کردن با لیفتراک برقی لذت می برم اما اینکه لیفتراک برقی برای شما هم خوب باشد بحثی است متفاوت که با مطالعه ادامه مقاله ، نتیجه خوبی خواهید گرفت . عده ای به اشتباه فکر می کنند لیفتراک برقی قدرت ندارد .این تفکر کاملا اشتباه است لیفتراک برقی با توجه به ظرفیتی که برای آن تعیین شده ، راندمان خوبی دارد .

* مزایای لیفتراک برقی : بدون صدا (حداقل ترین) ، بسیار بهداشتی ، بدون آلایندگی محیط زیست ، سرویس و نگهداری آسان و کم هزینه ، گردش در شعاع کم ، ایمن ، استهلاک پایین ،  مانور دهی خوب

* معایب : نیاز به زمین هموار ، بدنه و ساختار ظریف  ، از بین رفتن باطری به دلیل استفاده غیر اصولی و نگهداری اشتباه ، تناژ های بیش از 3.5 تن در ایران موجود نمی باشد .

* ظرفیت : لیفتراک برقی از 800 کیلوگرم تا 3.500 کیلوگرم موجود است .

 

باطری لیفتراک

 

* محل های مناسب کاری : انبار مواد غذایی ، سردخانه ها ، محیط های کاملا سربسته ، انبار دارو ، ادارات پست ، سالن اداره ها

* سرویس و نگهداری لیفتراک برقی : لیفتراک برقی نسبت به دیگر نوع لیفتراک ها نیاز به انرژی و هزینه  کمتری برای سرویس و نگهداری دارد. به طور مثال لیفتراک برقی فقط سرویس باطری ، سیستم هیدرولیک ، دیفرانسیل (گیربکس در چرخها ) و گریسکاری دارد .که این موضوع بسیار ساده است البته نیاز به اطلاع از یکسری نکات ریز را دارد. لوازم یدکی نیز با توجه به برند در بازار موجود است .

 

 

 

3 – لیفتراک با سوخت گاز مایع ( کپسول LPG )

لیفتراک گاز سوز فقط دارای سیستم سوخت رسانی گاز  (کپسول ، رگولاتور گاز و میکسر هوا ) می باشد و مدارهای لوله کشی و برقی و باک که در سیستم های دیگر وجود دارد حذف شده است . لیفتراک گازی از لحاظ قدرت کمبودی ندارد . از نظر قیمت سوخت مصرفی نیز بسیار مقرون به صرفه است .

* ظرفیت لیفتراک های گازی : لیفتراک گازی از 2 تا 5 تن در دسترس است .

لیفتراک جک jac forklift

* سرویس و نگهداری : هر 250 ساعت  با توجه به سلامت کپسول سیستم نیاز به سرویس دارد . کپسول لیفتراک ها دو دسته اند . کپسول های فابریک ( مخصوص لیفتراک )  و کپسول هایی که در بازار است و در هر جایی استفاده می شود کپسول فابریک گالوانیزه است و از داخل نیز رنگ شده که باعث میگردد رطوبت باعث زنگار شدن نشود اما در کپسول غیر فابریک این چنین نیست و زنگار باعث اختلال در سیستم می شود .

کپسول گاز لیفتراک

* ایمنی : در لیفتراک گازی ایمنی بسیار با اهمیت است اپراتور به صورت روزانه باید دستگاه را چک کند زیرا در صورت نشتی گاز ممکن است حادثه ای رخ دهد.

* محیط کاری : لیفتراک گازی مناسب فعالیت در هوای بسیار سرد نیست . در هوای سرد به سختی روشن می شود ولی پس از گرم شدن به خوبی کار میکند . در هوای سرد برفی بهتر است لیفتراک در انباری نسبتا معتدل نگهداری شود تا این مشکل نمایان نشود .

 

 

سوخت گیری لیفتراک

 

4 – لیفتراک با سوخت بنزین :

درحال حاضر لیفتراک بنزینی به نسبت کمتر تولید و یا وارد ایران می شود و اکثرا دوگانه سوز هستند .لیفتراک بنزینی از لحاظ قدرت و عملکرد هیچ گونه کمبودی ندارد اما به دلیل مواردی مانند آلایندگی و گرانی سوخت کمتر از آن استقبال می شود اما از طرفی لیفتراک بنزینی معمولا به راحتی روشن می شود( مخصوصا در هوای سرد )

* لیفتراک بنزینی نسبت به لیفتراک گازی ،مقداری از توان بیشتر برخوردار است .

سرویس و نگهداری : سرویس لیفتراک بنزینی بسیار ساده است و تنها با تعویض یک فیلتر بنزین می توان سیستم سوخت رسانی را سرویس کرد که در صورت دیر تعویض کردن فیلتر و یا استفاده از فیلتر نامرغوب ممکن است کاربراتور لیفتراک 6 تن بنزینی کوماتسورسوبات وارد کاربراتور شود که در آن صورت ،کاربراتور نیز باید سرویس و تنظیم شود .

* محیط کاری : لیفتراک بنزینی در محل هایی استفاده می شود که به اصطلاح نیمه بسته یا کاملا باز هستند همچنین امکان استفاده از گاز نیست و بنزین در دسترس است. و یا از لحاظ ایمنی باید از بنزین استفاده شود تا گاز

* ناگفته نماند که لیفتراک های بنزینی را می توان با تغییرات نسبتا جزئی آن را دوگانه سوز کرد .

 

لیفتراک 3 تن دوگانه تی سی ام دکل بلند

 

5 – لیفتراک دوگانه سوز (گاز و بنزین ):

لیفتراک دوگانه سوز همانگونه که از اسمش پیداست از دو سوخت گاز و بنزین پشتیبانی می کند و تمام قابلیت های هر دو نوع سوخت را دارد از ویژگی مهم لیفتراک دوگانه سوز این است که سوخت گاز و بنزین به گونه ای مکمل یکدیگرند و معایب را می پوشانند .

* نکته : در لیفتراک دوگانه سوز بهتر است هنگام روشن و خاموش کردن دستگاه از بنزین استفاده شود و پس از گرم شدن از گاز استفاده شود این باعث بهتر روشن شدن لیفتراک و کارکرد بهتر موتور گردد .

* نکته : لیفتراک دوگانه سوز این خوبی را دارد که در صورتی که هرکدام از سیستم های سوخت رسانی ( گاز یا بنزین ) به هر دلیل دچار مشکل شد می توان از سیستم دیگر استفاده کرد و  از متوقف شدن لیفتراک جلوگیری نمود و در فرصتی مناسب نسبت به تعمیر آن اقدام کرد .

 

سخن پایانی : لیفتراکی برای شما مناسب است که با نیاز و شرایط شما همخوانی داشته باشد برای انتخاب بهتر بایستی نیاز را به درستی بدانید و شرایط محیطی و کاری را به خوبی سنجید سپس انتخاب کرد  .

نویسنده : مهندس تنها


امیدواریم توانسته باشیم اندکی اطلاعات شما را راجع به لیفتراک بهبود بخشیم لطفا نظرتان را بگویید و در صورتی که سوالی دارید می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید .

مهندس احمدرضا تنها
ارسال دیدگاه